Tuesday, October 12, 2010

Suratman terima Pingat Budaya (BH, 13.10.10)

TINGKAT MARTABAT SASTERA MELAYU: Sasterawan mapan, Haji Suratman Markasan, menerima Pingat Budaya daripada Presiden S R Nathan di majlis yang diadakan di Istana malam tadi. -- Foto M.O.SALLEH

Oleh Nuradilah Mahbob

SASTERAWAN mapan, Haji Suratman Markasan, dipilih sebagai salah seorang daripada tiga penerima Pingat Budaya yang dianugerahkan Presiden S R Nathan di majlis yang berlangsung di Istana malam tadi.

Dua penerima lain anugerah tertinggi bagi ahli seni tempatan bagi tahun ini ialah penggubah lagu, Dr Liang Wern Fook, 45 tahun, dan seniman seni visual, Cik Amanda Heng, 59 tahun.

Kali terakhir seorang seniman Melayu menerima anugerah tersebut adalah pada 2007 bila penyair Isa Kamari dianugerahkan pingat tersebut bagi kategori seni persuratan.

Ditemui Berita Harian semalam, Haji Suratman, 79 tahun, melahirkan rasa syukurnya di atas pengiktirafan itu.

'Saya anggap penganugerahan ini sebagai satu pengiktirafan bukan sahaja kepada diri saya, tetapi kepada semua penulis yang menyumbang kepada sastera dan bahasa di negara ini,' kata bapa empat orang anak dan datuk dua cucu itu.

Menurut pengarang novel Subuh Hilang Senja (1989), yang kini digunakan sebagai buku teks sastera di peringkat menengah empat, dan kumpulan cerpen Perempuan Kerudung Hitam (1991), beliau menulis setiap hari sejak awal 1950-an lagi bagi genre novel, esei, cerpen mahupun puisi.

Hingga ke hari ini, karya-karya Haji Suratman menjadi tatapan murid-murid sekolah hinggalah orang dewasa, apatah lagi golongan pencinta sastera.

Sebagai penerima Pingat Budaya, beliau layak menerima Geran Pingat Budaya bernilai $80,000 bagi penghasilan karya seterusnya.

Haji Suratman merancang untuk menggunakan wang geran itu bagi menerbitkan lebih banyak lagi karyanya, termasuk dua novel dan 11 kumpulan puisi, esei serta cerpen.

Sebelum ini, Haji Suratman pernah memenangi Anugerah Pujangga dari Malaysia pada 2003, Anugerah Tun Seri Lanang dari Majlis Bahasa Melayu Singapura dan Sastera Nusantara dari Menteri Besar Johor pada 1999, serta Anugerah Penulis Asia Tenggara (Southeast Asia Write Award) pada 1989.

Mengulas mengenai ciri-ciri serta tanggungjawab seorang penulis, Haji Suratman menekankan bahawa seorang penulis harus berdisiplin dalam membaca dan menulis setiap hari.

'Kita harus berani dan tegas menggambarkan sesuatu di sekeliling kita.

'Lebih-lebih lagi dewasa ini, di mana banyak perkara yang bertentangan dengan (keadaan) semula jadi,' jelas Haji Suratman, yang pernah mengajar di Sekolah-sekolah Menengah Pasir Panjang, Swiss Cottage dan Tun Sri Lanang.

Sejak ia diperkenalkan pada 1979, Pingat Budaya ini telah dianugerahkan kepada tokoh-tokoh seniman Melayu seperti: Bani Buang, Ahmad Ja'afar, Nadiputra, Dr Haji Muhammad Ariff Ahmad, Som Said, N Abdul Rahman, Iskandar Jalil, Abdul Ghani Abdul Hamid, Isa Kamari dan Iskandar Mirza Ismail.

http://cyberita.asia1.com.sg/msingapura/story/0,6879,174432,00.html?


No comments: