Tuesday, October 12, 2010

Jampi serapah lebih murah (BH, 13.10.10)

Rawatan daripada bomoh lebih disenangi berbanding doktor

Oleh Zulkiple Ibrahim

KENAPA masih ada orang di Malaysia yang lebih gemar mendapatkan rawatan bomoh bagi penyakit atau masalah kesihatan yang mereka alami berbanding mendapatkan khidmat profesional di hospital?

Penulis masih ingat satu episod pada 1974 apabila sepupunya, Halimah (bukan nama sebenar), mengadu berasa kebas di lengan kiri beliau yang kemudiannya merebak ke seluruh tangan itu sehingga menyebabkan tangan itu lumpuh.

Halimah, yang sepatutnya mendapatkan rawatan di hospital, sebaliknya pergi berjumpa bomoh yang mengatakan masalah itu disebabkan gangguan makhluk halus.
Bomoh itu kemudian membekalkannya dengan 'air jampi' dan ubatan.

Beberapa bulan selepas berjumpa bomoh itu, Halimah sakit teruk dan terpaksa dikejarkan ke hospital.

Doktor kemudian memberitahu anggota keluarganya bahawa Halimah menghidap barah buah dada pada peringkat lanjut.

Tidak lama kemudian, Halimah meninggal dunia.

Pada 2004 seorang lagi anggota keluarga penulis, Mohamaad, mengadu sakit dada dan sukar bernafas.

Beliau dikejarkan ke Pusat Pakar di Damansara dan kemudian dirujuk ke Institut Jantung Negara (IJN) di Kuala Lumpur tempat beliau menjalani pemeriksaan 'angiogram'.

Mohamaad kemudian diberitahu doktor tentang tiga arteri koronari di jantung beliau tersumbat dan beliau perlu menjalani pembedahan pintasan koronari.

Tetapi kerana takut menjalani pembedahan, Mohamaad lebih rela mendapatkan rawatan tradisional. Pada tahun yang sama, beliau meninggal dunia selepas satu 'serangan jantung'.

Kenapa?

Walaupun mengetahui implikasi perkara itu, masih ada yang lebih rela berjumpa bomoh bagi menyelesaikan masalah perubatan yang mereka alami daripada mendapatkan rawatan profesional di hospital.

Pesakit itu termasuk mereka yang berpelajaran tinggi.

Dr Florence Lim, seorang pakar perubatan di hospital awam di Malaysia, menghuraikan beberapa faktor mengenai isu itu.

'Ada yang lebih suka jumpa bomoh kerana rawatan yang disediakan bomoh lebih murah daripada kos rawatan di hospital.

'Contohnya bagi kes barah, rawatannya memerlukan kemoterapi, radioterapi dan juga pembedahan dan itu memerlukan perbelanjaan besar.

'Jadi, mereka yang tidak mampu akan mencari rawatan yang kosnya adalah lebih rendah, seperti mendapatkan rawatan tradisional,' kata beliau.

Menurut Dr Lim lagi, ada juga pesakit yang tidak suka kesesakan di institusi kesihatan awam, terutama di hospital kerajaan.

'Sudah tentu apabila pesakit datang ke hospital dan mengadu mereka mengalami sesuatu masalah yang mencurigakan, mereka akan dikehendaki menjalani prosedur pemeriksaan lengkap selain daripada beberapa ujian yang diperlukan.

'Pada rutinnya, pesakit akan diperiksa dahulu oleh pegawai perubatan di klinik sebelum dirujuk kepada pensyarah, pakar atau konsultan.

'Ujian seperti profil darah dan juga air kencing perlu dilakukan. Begitu juga dengan pemeriksaan radiograf (sinar-x dan juga pemeriksaan imbasan) perlu dijalankan bagi membantu doktor mengenal pasti penyakit yang dialami. Tetapi ada pesakit yang tidak suka diminta pergi atau dirujuk dari satu jabatan ke jabatan yang lain.

'Bagaimanapun, ujian-ujian itu penting dan diperlukan untuk mengetahui sebab sebenar penyakit yang mereka hidapi,' kata Dr Lim lagi, sambil menambah bahawa ada juga pesakit yang tidak gemar hadir pada pemeriksaan lanjutan kerana dianggap memakan masa.

Menurut beliau, ada juga pesakit yang menolak hakikat yang sebenar.

'Kami memahami perkara ini. Kami tahu reaksi sesetengah pesakit apabila mereka diberitahu tentang penyakit kronik yang mereka alami seperti penyakit kegagalan ginjal. Ada yang tidak boleh terima. Ada pula yang berharap penyakit itu akan pulih selepas beberapa waktu. Keadaan itu adalah 'tahap penolakan'.

'Itulah sebabnya ada pesakit yang tidak mahu mendapatkan rawatan di hospital kerana takut berhadapan dengan kenyataan yang sebenar. Jadi, mereka lebih selesa dengan mendapatkan rawatan bomoh.'

Ada juga pesakit yang menghadapi kesukaran dan tidak mahu pergi jauh ke hospital kerana ini dianggap rumit, terutama bagi mereka yang tinggal di luar bandar.

Ini adalah sebab utama mereka tidak mahu mendapatkan rawatan di hospital kerana bomoh sebaliknya hanya tinggal sekampung dengan mereka, kata beliau.

'Ada juga yang takut dengan wad di hospital serta juga peralatan yang digunakan.

'Ada yang takut dengan mesin radiografik dan mesin imbasan selain daripada prosedur pengambilan darah dan infusi intravena. Sudah tentu ujian lain seperti 'pengambilan air tulang' adalah menyakitkan,' kata Dr Lim.

Seorang lagi pakar perubatan yang hanya mahu dikenali sebagai Dr Tan berkata tiada bukti kukuh mengenai rawatan tradisional boleh merawat penyakit kronik seperti kegagalan buah pinggang dan hati.

'Pengamal perubatan tradisional mengatakan mereka ada ubat bagi penyakit kronik, termasuk juga yang boleh membawa maut seperti kanser. Pesakit tidak sedar ubat tradisional hanya boleh memburukkan keadaan mereka.

'Ada yang mengalami penyakit seperti kanser lebih suka pergi jumpa bomoh daripada mendapatkan rawatan doktor di hospital. Kerana itu keadaan mereka jadi lebih teruk,' kata beliau.

Menurut Dr Tan, ada pesakit yang apabila diberitahu mereka menghidapi barah mengatakan bahawa mereka mahu pulang dulu dan bincang dengan keluarga tentang rawatan yang akan dijalankan.

Sebenarnya, mereka pergi jumpa bomoh untuk mendapatkan rawatan.

'Malangnya, apabila keadaan bertambah buruk ahli keluarga akan membawa pesakit ke hospital tetapi keadaan mungkin sudah terlambat,' tambah Dr Tan.


http://cyberita.asia1.com.sg/mrencana/story/0,6879,174414,00.html?

No comments: