Monday, October 11, 2010

Angkawasan pertama Malaysia naik pelamin pula (BH, 12.10.10)

ADUNAN TRADISIONAL DAN FUTURISTIK: Persandingan Dr Sheikh Muszaphar dan Dr Halina bertema Pahlawan Melayu di Istana Kayangan dengan sentuhan rona lambang angkasa lepas, warisan Melayu dan futuristik. -- Foto UTUSAN MALAYSIA

PUTRAJAYA: Tanggal 10.10.10 Oktober akan kekal menjadi tarikh istimewa angkasawan Malaysia, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor.

Tiga tahun lalu, beliau menjadi warga Malaysia pertama mengikuti satu misi angkasa lepas ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS).

Kelmarin tarikh itu menjadi lebih istimewa bagi Datuk Dr Sheikh Muszaphar apabila beliau melangsungkan perkahwinan dengan temanitanya selama lapan tahun, Dr Halina Mohd Yunos.

Dr Sheikh Muszaphar dan Dr Halina diijab kabul oleh bapa pengantin perempuan, Leftenan Kolonel (Bersara) Mohd Yunos Ali, dengan disaksikan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Datuk Che Mat Che Ali, di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, di sini, kira-kira 11.40 pagi kelmarin.

'Saya bersyukur dan gembira kerana majlis (pernikahan) berjalan lancar, malah bertambah ceria dengan kehadiran ribuan rakyat Malaysia.

'Apa yang pasti, walaupun sudah berkahwin, saya tetap Dr Sheikh Muszaphar yang sama dan akan terus mencurahkan bakti kepada negara dan terus memberikan ceramah kepada pelajar,' kata Dr Sheikh Muszaphar, 38 tahun.

Kemuncak percintaan angkasawan pertama Malaysia itu dengan Dr Halina kemudian diabadikan dalam majlis persandingan gilang-gemilang di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) pada sebelah malam.

Dr Sheikh Muszaphar segak berbaju Melayu songket putih serta bertanjak sementara Dr Halina, 30 tahun, cantik memakai baju kebaya moden berwarna perak.

Mereka diiringi masuk ke dewan persandingan dengan penuh adat istiadat Melayu dan paluan kompang.

Memilih tema perkahwinan Pahlawan Melayu di Istana Kayangan dengan sentuhan rona biru menggambarkan angkasa lepas, emas-keemasan lambang warisan Melayu dan perak sebagai unsur futuristik), majlis itu ditujukan khas kepada rakyat Malaysia yang selama ini banyak memberi sokongan dan dorongan serta mendoakan kejayaan Dr Sheikh Muszaphar dalam misinya ke angkasa lepas.

Pasangan itu juga memotong kek berbentuk kapal angkasa Soyuz dengan penampilan persalinan khas berwarna perak rekaan Bernard Chandran.

Tetamu majlis perkahwinan itu termasuk Sultan Selangor, Tuanku Sharafuddin Idris Shah; Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mua'dzam Shah, serta isterinya, Sultanah Haminah Hamidun; dan Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Jamalullail, serta isterinya, Tuanku Lailatul Shahreen Akashah. -- The Star, Harian Metro, Utusan Malaysia.

http://cyberita.asia1.com.sg/mluarnegara/story/0,6879,174356,00.html?


No comments: