Sunday, October 17, 2010

Kesihatan kurang baik tapi kekal bekerja berkat sokongan kesatuan (BH, 18.10.10)

OLEH kerana menghidap penyakit kencing manis sejak berusia 21 tahun, kaki kanan Cik Riaz Bebe Baharom terpaksa dipotong tiga tahun lalu.

Setahun kemudian, beliau menghidap penyakit ginjal pula dan kini perlu menjalani dialisis tiga kali seminggu.

Namun, Cik Riaz, 37 tahun, tidak patah semangat dan berpeluk tubuh atau sekadar mengharapkan bantuan orang lain sahaja.

Sebaliknya, beliau terus bekerja sebagai operator telefon di Hotel Furama City Centre, tugas yang dijawatnya sejak 16 tahun lalu.

Cik Riaz berkata beliau dapat mengekalkan kerjanya begitu lama walaupun dengan keadaan kesihatan tidak begitu baik atas bantuan Kesatuan Pekerja Makanan, Minuman dan Bersekutu (FDAWU).

'Saya dapat kekalkan kerja saya kerana FDAWU banyak bantu saya berbincang dengan pihak pengurusan di hotel tempat saya bekerja tentang keadaan saya dan bagaimana saya boleh terus bekerja di situ,' ujar ibu seorang anak lelaki, Muhammed Azri Huzaimi, 12 tahun.

Katanya, sebahagian besar daripada gaji $1,600 yang diterimanya digunakan untuk membayar belanja perubatannya.

'Lebihnya saya gunakan untuk bayar bil, duit keperluan sekolah anak dan belanja dapur. Nasib baik FDAWU banyak juga berikan bantuan seperti baucar pasar raya dan baucar untuk beli buku sekolah,' ujarnya.

Baru-baru ini, Cik Riaz, yang telah menjadi anggota FDAWU sejak 1994, sekali lagi mendapat bantuan daripada FDAWU apabila beliau menerima beg berisi barangan keperluan bernilai $50 dalam acara 'Hadiah daripada Hati'.

Acara di Downtown East itu dianjurkan bersama FDAWU dan Kesatuan Pekerja Industri Kimia (CIEU). Ia merupakan kali keempat acara itu diadakan.

Tahun ini, barang makanan dan keperluan harian bernilai $100,000 telah diagihkan kepada seramai 2,000 anggota kesatuan bergaji rendah.

Mereka menerima beg barangan berisi beras, gula, minyak masak dan serbuk pencuci.

http://cyberita.asia1.com.sg/msingapura/story/0,6879,174522-1287179940,00.html?

No comments: