Tuesday, October 12, 2010

Nikmati perjalanan kereta api, hidup kampung (BH, 13.10.10)

PENGALAMAN MENARIK: Encik Samad dan Cik Ainon meneroka Kelantan dan merasai kehidupan kampung dengan menginap dengan sebuah keluarga angkat di Tumpat. -- Foto TUKIMAN WARJI

KTMB lancar pakej pelancongan rel berserta inapan keluarga di kampung di Kelantan, beberapa negeri lain

Oleh Safhras Khan

MEREKA menghabiskan masa 14 jam dalam gerabak kereta api untuk melancong ke Kelantan.

Tetapi bagi Encik Abdul Samad Abu Bakar dan isterinya, Cik Ainon Mohamad, masa yang diluangkan dalam tren Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) itu berbaloi kerana percutian tersebut memberi mereka peluang merasai hidup di kampung dengan menginap bersama sebuah keluarga di Tumpat, Kelantan.

Pasangan itu antara 120 penumpang Singapura, ejen pelancongan dan anggota media yang mengikuti pakej Pelancongan Rel Malaysia yang dilancarkan Menteri Pelancongan Malaysia, Dato' Seri Dr Ng Yen Yen, baru-baru ini.

Pakej tersebut termasuk tiket kereta api dan menginap di sebuah rumah kampung di Kelantan serta menikmati hidangan tempatan serta kegiatan seperti memancing dan memetik buah-buahan.

Di samping Kelantan, KTMB menawarkan pakej ke negeri seperti Kedah, Perak dan Melaka.

Ketika ditemui di Stesen Kereta Api Tanjong Pagar, Cik Ainon, 54 tahun, berkata beliau tidak sabar untuk melawat Kelantan.

'Memang perjalanannya jauh dan lebih selesa kalau menaiki kapal terbang, tetapi ini satu pengalaman yang pasti tidak dapat saya lupakan.

'Saya nak rasa seronoknya menaiki kereta api selama 14 jam,' ujar suri rumah itu sambil tersenyum.

Beliau dikenakan tambang $290, sementara Encik Samad, 59 tahun, membayar $240 kerana usianya melebihi 55 tahun.

Encik Samad, seorang pengendali bot, berkata beliau gembira berpeluang menikmati keamanan dan ketenteraman suasana kampung.

'Saya sudah bersedia bermalam dalam kereta api. Ini pengalaman baik kerana saya dapat melihat pemandangan sepanjang perjalanan ke Kelantan,' katanya.

Dalam ucapannya melancarkan pakej itu, Dr Ng berkata pelancongan rel itu menarik kerana ia menggabungkan dua pengalaman - menaiki kereta api dan menginap bersama keluarga di kampung.

Menurut beliau, program inapan keluarga (homestay) boleh membantu keluarga-keluarga di kampung.

Sebanyak 3,000 keluarga telah dikaji dan mereka dilatih oleh pihaknya untuk menjadi keluarga angkat dalam program inapan keluarga itu.

'Mereka boleh mendapatkan wang dengan membuka pintu rumah mereka kepada pelancong. Ini boleh membantu mereka menyara hidup,' kata Dr Ng.

Menurut beliau lagi, Malaysia menerima 12.7 juta pelancong Singapura tahun lalu, bertambah 15.7 peratus daripada 2008.

http://cyberita.asia1.com.sg/msingapura/story/0,6879,174398,00.html?


No comments: