Tuesday, October 12, 2010

Po'ad Mattar wajar ditimbang jadi calon Presiden

SAYA merujuk laporan tentang Encik Po'ad Mattar yang menerima Anugerah Jasa Cemerlang Muis, daripada Presiden S R Nathan (BM, 10 Oktober).

Membaca jasa baik dan sumbangan Encik Po'ad dan melihat gambarnya berdamping bersebelahan Presiden Nathan, tergerak hati saya untuk mengesyorkan agar beliau ditimbang sebagai antara calon yang boleh menggantikan Presiden S R Nathan dalam Pilihan Raya Presiden yang bakal diadakan tidak lama lagi.

Tentunya lebih baik jika calon untuk mengganti Presiden Nathan nanti datang daripada kaum Melayu kita.

Bukan sahaja orang Melayu merupakan bumiputera dalam perlembagaan negara, malah presiden pertama dan akhir seorang Melayu adalah kira-kira 40 tahun lalu iaitu 1965-1970 apabila Encik Yusof Ishak menerajui peranan tersebut.

Lagipun, sehingga kini, semua kaum telah pun diwakili untuk menjadi Presiden Singapura.

Namun, perlembagaan Singapura tidak mensyaratkan pemegang jawatan tertinggi negara ini mestilah orang Melayu dan mendapatkan seorang tokoh Melayu yang kelayakan dan ketokohannya boleh kita ketengahkan sebagai calon nampaknya sukar sekali.

Terfikir saya akan Pak Ridzwan Dzafir kerana pengalaman dan penglibatan beliau di peringkat nasional dan antarabangsa, tetapi beliau kini uzur dan tidak setangkas dahulu.

Siapakah yang patut mengganti Presiden Nathan kelak? Sebagaimana maklum, Allahyarham Yusof Ishak digantikan oleh Presiden Benjamin Sheares, daripada keturunan Serani (1971-1981); disusuli Presiden Devan Nair (India: 1981- 1985); Presiden Wee Kim Wee (Cina Baba: 1985-1993); Presiden Ong Teng Cheong (Cina: 1993-1999); dan akhirnya Presiden S R Nathan (India: 1999-2005), yang kemudian dipilih untuk penggal kali kedua mulai 2005 dan akan tamat tempohnya pada 2011.

Maka mungkinkah nama Encik Po'ad Shaik Abu Bakar Mattar turut sama diajukan sebagai calon?

Walaupun usianya agak muda bagi jawatan ini (62 tahun), beliau mempunyai beberapa kelayakan dan pengalaman yang sesuai bagi jawatan penting ini.

Ini termasuk latar belakangnya membantu usaha-usaha kemasyarakatan dan agama, kerjayanya sebagai seorang akauntan dan Rakan Kanan Kongsi di syarikat besar antarabangsa Deloitte & Touche, anggota Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (PSC) dan anggota Majlis Penasihat Presiden (CPA).

Selain kelayakan dan pengalaman tersebut, memilih seorang wakil daripada kaum Arab akan bererti semua kaum diberi peluang menerajui amanah penting kepimpinan negara ini.

Namun, sama ada Encik Po'ad Mattar (atau tokoh lain yang setaraf) dicalonkan atau tidak, tidaklah sepenting daripada memastikan sebarang calon Melayu yang diketengahkan benar-benar merupakan tokoh yang dihormati rakyat Singapura secara amnya dan direstui masyarakat Melayu khasnya.

Apalah gunanya kita mendesak dipilih seorang Melayu yang kelayakan dan kewibawaannya tidak begitu terserlah, hanya kerana mahu melihat seorang Melayu memegang jawatan ini? Nanti yang kita dapat tidak lain hanya simbol sahaja.

Profesor Madya Hussin Mutalib


http://cyberita.asia1.com.sg/mkomentar/story/0,6879,174419,00.html?

No comments: