Tuesday, November 2, 2010

Perlunya perancangan agar isteri dan anak dapat pembelaan wajar (BH, 03.11.10)

Jika orang yang tidak amanah dilantik menjadi 'administrator' atau 'executor', besar kemungkinan pembahagian harta pusaka tidak akan diuruskan dengan adil dan saksama

Oleh Suhaimi Salleh

DERINGAN telefon menyentak kekyusukan Marfuah. Beliau baru saja selesai solat asar dan sedang menadah tangan memohon doa ke hadrat Ilahi.

Jantungnya tiba-tiba berdebar.

'Jangan-jangan si Harun tu lagi ke?' hatinya berbisik.

'Helo,' Marfuah menjawab telefon dengan suara perlahan.

'Helo, Kak Mar, eh?... ini Harunlah. Bila kakak nak bincangkan fasal harta pusaka abang Hashim. Dah dekat dua bulan abang meninggal. Bila lagi kak?' tanya Harun.

Marfuah tidak dapat berkata apa-apa.

'Kakak..., kakak tak boleh buat bodoh saja tau kak,' sambung Harun.

'Lagipun rumah kakak perlu kakak jual dan bahagikan hasilnya ikut faraid!' desak Harun lagi.

Marfuah hanya dapat menangis di sisi telefonnya. Tangisannya semakin kuat. Tiada perkataan yang keluar daripada mulutnya, walaupun memang banyak yang dia hendak katakan kepada adik iparnya yang biadab itu.

Gagang telefon dihempaskan ke tempatnya. Tidak sanggup lagi beliau mendengar kata-kata lantang si Harun.

'Kalau aku kena jual rumah ini, mana aku nak tinggal nanti...,' hatinya berbisik diiringi sedu-sedan.

Marfuah dan Hashim telah berumah tangga selama lebih 20 tahun, tetapi tidak dikurniakan zuriat. Harun adalah satu-satunya adik suaminya itu. Ibu bapa Hashim sudah lama meninggal dunia.

Bagaimanapun, hubungan Harun dengan abangnya tidak begitu rapat. Harun sering keluar masuk penjara kerana masalah dadah. Kerana itu, Hashim seberapa boleh menjauhkan diri daripada Harun.

Hashim meninggal dunia akibat kemalangan di jalan raya.

Sejak kematian Hashim, Harun yang tidak pernah mengenali agama, tiba-tiba sahaja bercakap fasal faraid.

'Kakak, kawan saya bilang, kerana arwah abang tak ada emak bapak dan zuriat, saya sebagai adik kandungnya mewarisi tiga perempat daripada harta pusaka arwah abang. Kakak sebagai isteri hanya dapat satu perempat saja tau,' kata Harun, selepas satu majlis tahlil arwah Hashim.

Marfuah hampir pengsan mendengar kata-kata Harun itu.

'Betul ke apa yang dikatakan si Harun tu?' bisik hatinya ketika itu.

Marfuah belum sempat bertanyakan kepada sesiapa mengenai pembahagian harta pusaka suaminya itu. Hatinya masih begitu sedih dengan pemergian mendadak orang yang disayanginya itu. Kini, hidupnya sebatang kara kerana beliau anak tunggal yang kematian ibu bapa.

'Rumah abang dan kakak ini pun nak kena faraid,' sambung Harun dengan nada sinis.

Sejak malam itu, hampir setiap hari Harun akan menelefon Marfuah untuk bertanyakan mengenai harta pusaka Hashim.

'Kalau kakak tak mahu uruskan juga, saya akan dapatkan lawyer. Sudah tentu saya akan diberikan kuasa administrator harta pusaka abang, kerana hak faraid saya lebih tinggi daripada kakak,' kata Harun dalam suatu perbualan di telefon.

Marfuah tidak tahu apa yang dimaksudkan Harun tentang administrator. Namun, beliau tetap cemas dengan kenyataan Harun ingin mendapatkan seorang peguam.

ULASAN

Mengikut faraid, oleh kerana Hashim hanya meninggalkan seorang isteri dan seorang adik lelaki, harta pusakanya akan dibahagikan kepada isteri (satu perempat) dan adik lelaki (tiga perempat).

Disebabkan Hashim tidak membuat wasiat untuk melantik seorang pengurus dan pengamanah harta pusakanya (atau executor), maka pihak mahkamah selalunya akan memilih waris yang mempunyai hak tertinggi untuk menjadi administrator, jika ini dipersetujui oleh waris-waris yang lain. Dalam kes ini, mahkamah juga boleh memilih untuk melantik kedua-dua adik serta isteri Hashim untuk menjadi joint administrators.

Administrator dilantik jika si mati tidak meninggalkan wasiat. Executor pula dilantik jika si mati ada wasiat.

Peranan kedua-duanya sama, iaitu untuk mengurus dan membahagikan harta pusaka si mati mengikut faraid, wasiat atau instrumen perancangan harta pusaka yang dibuat si mati.

Jika orang yang tidak amanah dilantik menjadi administrator atau executor, besar kemungkinan pembahagian harta pusaka tersebut akan diuruskan tanpa mengambil kira kepentingan dan kebajikan waris-waris lain.

Dalam kes ini, jika Harun dilantik menjadi administrator harta pusaka Hashim, mungkinkah kebajikan Marfuah diambil kira oleh Harun?

Bagi mengelakkan hal ini daripada terjadi, mungkin Hashim semasa hidupnya boleh membuat wasiat dan melantik Marfuah atau orang yang dipercayainya menjadi executor.

Orang yang dinamakan sebagai executor dalam wasiat selalunya dilantik mahkamah secara automatik untuk menjadi pengurus dan pengamanah harta pusaka si mati.

Selain daripada itu, bagi menjaga kebajikan isteri setelah ketiadaannya, Hashim mungkin dapat membuat nuzriah atau hibah ruqba untuk rumah yang dimiliki secara joint-tenancy itu bagi memberikan hak miliknya kepada isterinya setelah kematiannya.

Mengikut fatwa Majlis Ugama Islam Singapura (Muis), dengan cara ini hak milik rumah tersebut akan berpindah kepada Marfuah mengikut prinsip joint-tenancy dan syarak.
Niat Hashim untuk memberikan hak miliknya kepada isterinya dapat dinyatakan dengan jelas dalam instrumen nuzriah atau hibah ruqba itu, dan tidak boleh dipertikaikan lagi oleh Harun.

Dengan cara membuat perancangan harta pusaka seperti ini, sekurang-kurangnya Hashim dapat memberikan rumah serta sebahagian daripada harta pusakanya kepada isterinya.

Memandangkan keadaan perumahan yang agak unik di negara kita ini, penting bagi para suami memastikan kepentingan dan kebajikan isteri dan anak-anak mereka dari aspek perumahan tetap terjaga, dan tidak menyebabkan isteri dan anak-anak merempat akibat kurang perancangan daripadanya.

Wallahuaklam.

Nota: Penulis ialah ketua pegawai eksekutif Barakah Capital Planners, sebuah syarikat yang memberi khidmat penyediaan wasiat, nuzriah dan hibah ruqba serta perancangan dan pembahagian harta pusaka.

Beliau boleh dihubungi melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) di talian 9185-2559 atau dengan melungsuri laman http://www.barakahcapital.com.sg/.

http://cyberita.asia1.com.sg/mrencana/story/0,6879,175707,00.html?

No comments: