Friday, November 5, 2010

Bagai sirih pulang ke gagang (BH, 05.11.10)

Herwanto menanti ketika apabila anak Melayu tidak lagi malu dipanggil Melayu

JELAS di mata semua yang mengenali diri Encik Muhd Herwanto Johari bahawa beliau amat menyerlah dalam arena kesusasteraan Melayu.

Ia terbukti dengan rentetan anugerah buku dan pertandingan yang dimenanginya semasa di Raffles Institution. Yang menonjol ialah anugerah Buku Perdana Menteri pada 1993.

Namun, pencapaiannya itu semuanya kabur di mata Encik Herwanto.

Beliau kemudian 'digoda' oleh keindahan seni bina yang membawanya mengejar Diploma Seni Bina di Politeknik Singapura.

Tetapi, lima tahun lalu pada usia 25 tahun, beliau tiba di persimpangan jalan hidupnya.

'Ia membuatkan saya berfikir panjang tentang diri saya dan haluan hidup saya.

'Barulah saya sedari bahawa cinta pertama saya ialah bahasa Melayu. Saya memohon untuk memasuki Program Latihan Khas (Bahasa Melayu) dan alhamdulillah diterima,' jelas Encik Herwanto yang kini berusia 30 tahun.

Beliau kini dalam tahun kedua kursus Diploma Pendidikan di Institut Pendidikan Nasional (NIE), Universiti Teknologi Nanyang.

'Semasa baru-baru masuk NIE, saya bertemu dua rakan saya di kantin. Mereka kata 'Kau memang sajak jadi guru bahasa Melayu sebab cenderung dalam bahasa dan sastera'. Saya tertawa kerana sebelum ini ia tidak terlintas dalam fikiran saya,' katanya.

Di NIE, beliau dicabar oleh seorang pensyarahnya untuk 'mencari dirinya' dengan meneroka bidang tukikan yang selari dengan nalurinya.

'Dari situ saya cuba dedahkan diri saya kepada pelbagai aktiviti - menerbitkan majalah, mengendalikan program dan berjinak-jinak dalam bidang kepimpinan,' ujarnya.

Keyakinan diri yang bertambah membuka peluang kepimpinan di beberapa pertubuhan termasuk menjadi Presiden Kelab Guru Pelatih NIE; anggota eksekutif Kesatuan Mahasiswa NTU dan anggota jawatankuasa eksekutif Angkatan Sasterawan '50.

Encik Herwanto turut menyerlah dalam bidang akademik apabila beliau merangkul anugerah Pelatih keseluruhan Terbaik bagi Program Latihan Khas Bahasa Melayu.

Semua itu bukan sahaja membuktikan bahawa beliau mampu cemerlang di luar 'kepompong' Melayu, malah membuka ruang baginya mengejar misi utamanya.

'Misi utama saya yang saya lakarkan untuk diri saya sendiri ialah membuat generasi muda Melayu bangga terhadap bahasa dan budayanya kembali,' kata Encik Herwanto bersungguh-sungguh.

Katanya ia tercetus selepas bertemu dengan pengasas, pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Operation Hope, Encik John Hope Bryant, di Forum Global Sosial Innovators 2009.

'Saya mewakili NIE di forum itu. Saya bertanya kepada Encik Bryant apa yang boleh saya lakukan untuk memajukan masyarakat Melayu di Singapura.

'Beliau menjawab sebelum sesebuah masyarakat menjadi mantap, sekurang-kurangnya 5 peratus daripada anggotanya perlu menjadi pemimpin - baik pemikir mahupun penggerak.

'Justeru, saya berazam untuk memartabatkan masyarakat Melayu.

'Namun, selagi kita masih terus berasa malu dan menidakkan apa yang hakiki - bahawa kita semua adalah orang Melayu yang berbudaya dan berbahasanya sendiri, masyarakat Melayu tidak akan bersinar di kaca mata dunia,' katanya.

Justeru, Encik Herwanto menganggap pilihan kerjayanya sebagai guru bahasa Melayu dan penglibatannya dengan Asas '50 akan membolehkannya meneruskan perjuangan Pendeta Dr Muhammad Ariff Ahmad yang bermula 60 tahun lalu.

'Saya menanti ketika apabila anak Melayu kita tidak lagi malu dipanggil Melayu,' kata Encik Herwanto.

**** **** **** ****

ANUGERAH LAIN

Anugerah Munsyi Abdullah
Suratman Markasan - 58 tahun (1952-2010)
Mohamed Latiff Mohamed - 44 tahun (1966-2010)

Anugerah Bakti Cemerlang
Masran Sabran (Kewangan dan Perakaunan)
Abdul Samat Ali (Pentadbiran)
Fariz Husna Sajani (Gerakan Belia)
Muhd Irwan Jamal (Biro Penerbitan)
Hoirul Amri (Pengurusan Program)

Anugerah Jasawan Asas '50
Abdul Ghani Hamid
Aliman Hassan

http://cyberita.asia1.com.sg/mrencana/story/0,6879,175822-1288994340,00.html?

No comments: