Tuesday, November 30, 2010

Disiplin dan kegigihan bawa ganjaran (BH, 26.11.10)

BERCITA-CITA TINGGI: 'Aqilah Dariah dari Sekolah Rendah Coral mendapat agregat 278 mata hasil kerja keras mengulangkaji pelajaran enam jam sehari setiap hari. -- Foto TAUFIK A. KADER

Oleh Nurul Dayana Simangoon

SEJAK setahun lalu, 'Aqilah Dariah Mohd Zulkarnain, 12 tahun, menghabiskan enam jam sehari setiap hari mengulangkaji pelajaran.

Ini demi mengejar cita-citanya ingin menjadi doktor satu hari nanti.

Pengorbanan, disiplin diri yang tinggi dan kegigihannya ternyata tidak sia-sia.

'Aqilah muncul murid Melayu terbaik dalam Peperiksaan Tamat Sekolah Rendah (PSLE) tahun ini, dengan agregat 278 mata.

Murid Sekolah Rendah Coral yang turut muncul sebagai pelajar ketiga terbaik nasional dalam PSLE tahun ini, meraih empat gred A* dan merit bagi Bahasa Melayu Lanjutan.

Ditemui semalam, 'Aqilah berkata sejak tahun lalu dia rela mengorbankan dua perkara yang amat digemarinya - permainan komputer dan sukan berbasikal.

Anak bongsu dua beradik itu berkata dia sentiasa berusaha mencapai keputusan akademik terbaik kerana ingin menjadi doktor.

'Pernah saya begitu kecewa dengan keputusan ujian Sains kerana gagal meraih markah yang saya inginkan hingga saya menangis!

'Saya percaya seseorang itu harus sentiasa berusaha mencapai yang terbaik. Tiada yang mustahil jika anda yakin dengan kebolehan sendiri,' ujarnya, yang merancang ke Sekolah Menengah Perempuan Raffles (RGS).

Ibunya, Cik Eireena Rahman, 40 tahun, seorang guru Bahasa Melayu, berkata sejak kecil anaknya itu tidak perlu dipaksa belajar.

'Aqilah seorang yang bersikap 'go-getter' dan akan melakukan apa sahaja untuk mencapai cita-citanya. Ada kalanya, kami yang harus mengingatkannya supaya berhenti belajar dan berehat,' ujarnya.

Bapa 'Aqilah seorang jurutera berusia 45 tahun dan kakaknya, 16 tahun, menuntut di Sekolah Menengah Temasek.

Tahun ini, seramai 45,049 murid Darjah Enam menduduki PSLE.

Daripada jumlah itu, 43,826 murid atau 97.3 peratus layak ke sekolah menengah - 63.5 peratus ke aliran Ekspres, 22.1 peratus ke aliran Normal (Akademik) dan 11.7 peratus ke aliran Normal (Teknikal).

Bakinya belum bersedia untuk sekolah menengah atau lebih sesuai mengikuti latihan vokasional.

Murid Sekolah Rosyth, Alex Tan Kian Hye, muncul murid terbaik PSLE tahun ini dengan agregat 282 mata manakala Muhammad Hameem dari Sekolah Rendah Henry Park muncul murid India terbaik dengan agregat 274 mata.

http://cyberita.asia1.com.sg/msingapura/story/0,6879,177130-1290808740,00.html
?

No comments: