Tuesday, November 2, 2010

Melayari kerjaya di lautan luas (BH, 03.11.10)

BERHASRAT JADI KAPTEN: Pegawai kedua di kapal Asean Cableship, Cik Lina Soho, mengatasi pelbagai cabaran, termasuk harus mengimbangi masa tugas dan menulis tesis di atas kapal, untuk meraih ijazah Sarjana Muda dalam Operasi Kelautan. -- Foto TAUFIK A. KADER

Oleh Nur' Adilah Mahbob

KERJAYA sebagai kelasi mungkin tidak digemari ramai anak muda Singapura hari ini.

Namun, bagi Cik Lina Soho, 28 tahun, beliau melihat peluang pekerjaan dalam bidang tersebut bak hamparan lautan terbentang luas.

'Saya yakin bidang ini dapat menawarkan peluang pekerjaan yang baik bukan sahaja di Singapura malah di seluruh dunia,' kata Cik Lina, pegawai kedua di Asean Cableship Pte Ltd, ketika ditemu ramah Berita Harian di kapal Asean Restorer, baru-baru ini.

Kini, lebih banyak peluang mungkin terbuka kepadanya kerana Cik Lina telah berjaya meraih ijazah Sarjana Muda dalam Operasi Laut dari Akademi Kelautan Singapura (SMA) di Politeknik Singapura (SP), Jumaat lalu.

Sebelum ini, beliau telah meraih diploma dalam pengajian nautika dari SP pada 2002.
Namun, 'pelayarannya' bagi menggenggam ijazah dalam tangan perlu menghadapi 'badai'.

Pada peringkat pertama dan kedua kursus tersebut, Cik Lina menghadiri pengajian tiga bulan di SMA, diikuti tiga bulan pula di Maritime Institute Willem Barentsz, pada 2006.

Beliau mengimbas pengalaman menyambut Ramadan dan Aidilfitri di rantauan, seorang diri tanpa keluarga.

'Kampus kami terletak di sebuah pulau yang terpencil dan tiada masjid atau sesiapa pun yang boleh bersama rayakan.

'Ia satu pengalaman yang penuh emosi buat saya,' kata Cik Lina, yang belum berumah tangga.

Pada 2007, Cik Lina ditawarkan bekerja di Asean Cableship dan mendapati dirinya harus mengimbangi masa kerja dan menulis tesis bagi peringkat akhir kursus sarjana muda itu, lantas bercadang menunda ke tahun lalu.

'Kami bekerja tujuh hari seminggu. Jadi, saya harus mencari masa lapang dan korbankan masa rehat menulis tesis.

'Bukan mudah, terutama sekali apabila lautan bergelora, saya tidak dapat beri perhatian sepenuhnya kepada penulisan tesis,' ujar Cik Lina.

Namun, beliau tidak mudah menyerah diri dan meneruskan perjuangannya.

Tesis beliau meneliti kaitan perhubungan wayarles dengan operasi meletakkan dan memperbaiki kabel di dasar laut, yang dikendalikan kapal syarikat Asean Cableship.

'Ayah saya selalu mendorong kami berdikari, bahawa kaum wanita juga boleh lakukan apa yang dilakukan kaum lelaki dalam hampir semua kerjaya.

'Itu yang membuat saya ingin tahu tentang 'kerjaya orang lelaki' dan merangsang saya merantau dan mula belayar sejak usia 18 tahun,' ujar anak kedua dalam keluarga dua beradik perempuan itu.

Cik Lina merupakan salah seorang daripada hanya dua orang wanita daripada sekitar 50 anak kapal Asean Restorer.

'Kadang-kadang rasa sunyi juga. Tetapi saya isikan masa lapang dengan membaca atau membuat yoga di kabin,' katanya.

Cik Lina, yang kini hanya dua pangkat di bawah kapten, berura-ura mengambil lesen 'Master Mariner' bagi melayakkan dirinya menjadi kapten.

'Saya juga miliki impian mendirikan rumah tangga satu hari nanti. Walaupun saya tidak akan menjadi pelaut seumur hidup, saya ingin terus bekerja dalam industri ini,' ujar Cik Lina.

http://cyberita.asia1.com.sg/msingapura/story/0,6879,175668,00.html?

No comments: