Tuesday, November 2, 2010

Hotel Fairmont dijangka dapat markah mesra halal gred 5 (03.11.10)

PIKAT PELANGGAN ISLAM: Encik Fazal (kiri) yakin potensi hotel itu untuk dapat gred lima bagi mesra halal. Beliau dan Pengarah Urusan, Wellcare Executive Concierge Services, Encik Borhan Saini, menjamu masakan halal Asian Market Cafe di Hotel Fairmont, kelmarin. -- Foto KHALID BABA

Oleh Rosebi Mohd Sah

HOTEL Fairmont Singapore, yang baru-baru ini menerima sijil makanan halal Majlis Ugama Islam Singapura (Muis) bagi dapur restoran Asian Market Cafe, kemungkinan besar mendapat gred lima bagi ujian mesra halal, kata Pengarah Urusan, syarikat yang menilai hotel-hotel sedemikian, Crescentrating, Encik Fazal Bahardeen.

Gred lima adalah yang tertinggi bagi hotel mesra halal di Singapura sejauh ini yang sebelum ini hanya dicapai hotel lima bintang, Royal Plaza On Scotts.

Sebelum ini, Hotel Fairmont, yang terletak di Raffles City, Bras Basah Road, hanya mendapat gred tiga dalam ujian mesra halal Crescentrating lebih setahun lalu.

Sebelum mendapat sijil halal, restoran di tingkat dua hotel itu dikenali sebagai Plaza Market Cafe.

Ditemui Ekoniaga di majlis merasmikan sijil halal hotel itu kelmarin, Encik Fazal berkata, hotel itu mendapat gred tiga apabila ia menjalani ujian mesra halal yang dikendalikan syarikat tersebut pada Oktober tahun lalu.

Penilaian itu dibuat setelah mengambil kira apa yang diumumkan Pengurus Besar Fairmont Singapore dan Naib Presiden Serantau, Asia, Fairmount Hotels & Resorts, Encik Ian Wilson, mengenai beberapa perkhidmatan baru yang mesra halal bagi para pelanggannya, semasa mengumumkan sijil halal bagi dapur Asian Market Cafe kelmarin.

Antara perkhidmatan mesra halal lain yang ditawarkan hotel tersebut termasuk:

menyediakan Al-Quran dan sejadah

dapur bankuet halal yang diselia ketua tukang masak Muslim di Pusat Konvensyen Raffles City

pakej bankuet perkahwinan dan bilik-bilik mesyuarat yang mesra halal

saluran berita televisyen Al Jazeera dari Timur Tengah.

'Banyak perubahan baru yang dilakukan hotel itu selepas kami menilai hotel itu dari segi mesra halal lebih setahun lalu.

'Kami akan mengadakan penilaian semula ke atas hotel itu dalam tempoh seminggu. Kemungkinan besar gred mesra halal hotel lima bintang itu melompat daripada gred tiga kepada gred lima adalah suatu yang tidak mustahil,' tambah Encik Fazal.

Crescentrating menyediakan laman www.crescentrating.com untuk menilai dan menyenaraikan hotel-hotel setempat dan di seluruh dunia, yang berdaftar dengannya berdasarkan tahap kemudahan yang ditawarkan kepada pelanggan dan pelawat Islam.

Mengulas, Presiden Dewan Perniagaan dan Perusahaan Melayu Singapura (DPPMS), Encik Abdul Rohim Sarip, berkata: 'Dengan menjadi satu lagi restoran halal utama di pusat bandar, ia tentunya memudahkan kami membawa para tamu Islam bagi jamuan tengah hari atau malam di hotel lima bintang ini.

'Restoran ini juga berdekatan dengan pejabat Dewan di Kampong Glam. Ini tentunya baik bagi para pelawat dan peniaga Muslim serta baik bagi ekonomi negara.'

http://cyberita.asia1.com.sg/mekoniaga/story/0,6879,175676,00.html
?

No comments: