Tuesday, November 2, 2010

Antara mistik Mbah Maridjan dan sains (BH, 03.11.10)

Oleh Ahmad Ali Nurdin

TRAGEDI yang menimpa sebahagian penduduk di lereng Gunung Merapi yang meletus minggu lalu telah menarik perhatian dunia.

Apatah lagi antara penduduk itu ialah Mbah Maridjan, 82 tahun, (mbah atau ejaan penuhnya, 'embah' bererti nenek atau datuk, di sini ia bermaksud suatu gelar ketua-tuaan).

Namanya terkenal seantero dunia sejak beberapa tahun lalu apabila Gunung Merapi mula menunjukkan tanda-tanda akan meletus.

Namun, sebagai 'sang jurukunci', beliau yang nama penuhnya Mas Penewu Surakso Hargo atau Ki Surakso Hargo pernah hanya menyifatkan dari segi kerohanian bahawa gunung itu sekadar 'batuk' saja.

Pada dekad 1970-an, namanya hanya dikenali para pendaki gunung yang tertinggi di Jawa. Kini ketika orang menyebut Merapi, maka fikiran orang akan terus ingat pada Mbah Maridjan.

Sekarang sang jurukunci itu telah tiada, wafat kerana awan panas yang dikenal sebagai wedhus gembel. Selain ditangisi banyak orang, kematian sang jurukunci itu menimbulkan tengkarah.

Ada yang menyalahkan Mbah Maridjan kerana kedegilannya menyebabkan ramai penduduk di lereng itu tidak mahu melarikan diri ('mengungsi') ke tempat selamat ketika Merapi meletus. Bagi kelompok ini, Mbah Maridjan dianggap sombong.

Ada pula yang memuji dan menghargainya kerana dianggap 'setia' pada tugasnya.

Menurut Sri Sultan Hamengku Buwono X (Gabenor Jawa Tengah dan juga sultan Mataram), Mbah Maridjan memang mahu mengungsi tetapi meminta waktu untuk solat dahulu. Ketika solat, awan panas menyerangnya.

Apa pun pendapat orang tentang kematiannya, banyak pelajaran yang dapat diambil daripada kisah Mbah Maridjan.

Pertama, beliau seorang sederhana yang setia pada tugasnya sehingga ke akhir hayatnya meskipun penuh risiko.

Memang sejak 1982 Mbah Maridjan ditunjuk sebagai jurukunci Merapi oleh Almarhum Sri Sultan Hamengku Buwono IX (ayahanda sultan).

Mbah Maridjan tidak mahu berpindah walaupun ketika Merapi mula meledak pada 2006 sungguhpun telah diarahkan oleh sultan sekarang.

Bagi Mbah Maridjan, perintah menjaga Merapi bererti perintah kekal di kawasan itu. Inilah pengabdiannya walaupun suatu hal yang tidak masuk akal atau logik.

Kedua, meskipun sudah popular kerana menjadi pelakon iklan sebuah produk minuman di televisyen, beliau hidup sederhana dan dermawan. Banyak wang hasil iklan itu didermakan kepada jiran-jirannya yang miskin.

Ketiga, walaupun dikatakan 'sang jurukunci' kerana memahami 'bahasa alam', ternyata ilmunya tetap kurang. Jika Tuhan sudah menghendaki, maka kudrat-Nya berlaku seperti letusan Merapi baru-baru ini.

Bagi sebahagian orang di Jawa, kematian sang jurukunci merupakan petanda baik kerana mengakhiri kepercayaan mistik - kebatinan Jawa. Kononnya, Mbah Maridjan ialah manusia sakti. Konsep 'sakti' bertentangan dengan akidah umat Islam.

Hakikatnya, Mbah Maridjan tidak pernah mengakui dirinya 'sakti', tetapi hal ini muncul kerana tanggapan sesetengah orang.

Keluarga dekatnya saja menyebut Mbah Maridjan sebagai Muslim yang warak sekalipun tidak alim. Sebab itulah, sewaktu meninggal beliau sedang sujud bersolat.

Ilmu beliau mengenai Gunung Merapi sangatlah luar biasa. Menurut rektor Universitas Islam Indonesia, Profesor Edy Swandi Hamid, Mbah Maridjan tidak bersekolah tinggi tetapi dapat membaca alam bak seorang profesor.

'Beliau dapat membaca isyarat alam - dari angin, gerak haiwan dan lainnya,' ujar Profesor Edy.

Bagi saya, kesetiaan bekerja Mbah Maridjan harus dijadikan contoh kepada para pegawai pemerintah - daripada menteri sehingga pekerja biasa. Jika ini dicapai, saya yakin Indonesia akan maju dan makmur.

Selamat jalan Mbah Maridjan. Semoga Tuhan mencucuri rahmat atas rohmu.

http://cyberita.asia1.com.sg/mkomentar/story/0,6879,175698,00.html?

No comments: