Thursday, June 23, 2011

Manfaatkan iPhone galak warga membaca (BH, 24.06.11)

APLIKASI GALAK MEMBACA: 'MobileRead', yang dilancarkan Dr Yaacob bersama Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) NLB, Cik Elaine Ng, bertujuan menggalak warga Singapura, terutama golongan muda, mengamalkan gaya hidup membaca. -- Foto M.O. SALLEH

Oleh
Nurul Dayana Simangoon

DENGAN membawa hanya telefon pintar iPhone, orang ramai kini boleh membaca - di mana sahaja - cerpen yang diketengahkan dalam kempen membaca Read! Singapore tahun ini dan tahun-tahun lalu.

Ini boleh dilakukan dengan sebuah aplikasi baru iPhone, 'MobileRead', yang dilancarkan sempena pelancaran Read! Singapore 2011 di Perpustakaan Woodlands semalam.

'MobileRead' hasil kerjasama penganjur kempen, Lembaga Perpustakaan Negara (NLB), dan Penguasa Pembangunan Infokom Singapura (IDA) dan boleh dimuat naik daripada laman iTunes secara percuma.

Ia bertujuan menggalak warga Singapura, terutama golongan muda, mengamalkan gaya hidup membaca dalam era serba moden ini.

Berucap merasmikan kempen itu, Menteri Penerangan, Perhubungan dan Kesenian, Dr Yaacob Ibrahim, berkata adalah penting bagi sebuah masyarakat progresif merangsang minat membaca dan belajar seumur hidup.

'Membaca penting dalam pembangunan bahasa dan kemahiran berkomunikasi kita. Ia memperdalam pengetahuan kita dan memperkaya kehidupan kita dengan membuka kita kepada dunia dan pengalaman baru,' kata beliau.

Dr Yaacob berkata beliau gembira akan usaha NLB bekerjasama dengan Persatuan Rakyat (PA) menggalak badan akar umbi menubuhkan kelab membaca.

Lebih 20 kelab masyarakat (CC) telah menubuhkan kelab membaca sejak 2005. CC Clementi pula telah menubuhkan kelab membaca buku Melayu khusus bagi warga emas, Mari Membaca, pada 2004.

Pengerusi Mari Membaca, Cik Jamilah Osman, 65 tahun, berkata kelab itu kini dianggotai 35 orang dan mengadakan sesi bual bicara tentang novel Melayu setiap bulan.

'Dengan usia kita yang semakin lanjut ini, saya rasa penting untuk kita tajamkan minda kita dan amalkan budaya membaca,' ujar nenek sembilan cucu itu.

Sementera itu, setiausaha jawatankuasa pemilihan buku Melayu kempen tersebut, Cik Norshida Mahmood, berkata pihaknya kali ini memilih karya sesuai dengan cita rasa anak muda, terutama belia berusia 15 hingga 20 tahun.

Ini termasuk novel Ayat-Ayat Cinta, yang telah dijadikan filem, oleh penuis Indonesia, Habiburrahman El Shirazy, dan cerpen tentang seorang lelaki yang memperisteri sebuah robot, Isteriku Zelga, oleh penulis tempatan, Fauzani Azima Mawi.

'Saya rasa jalan ceritanya yang lebih kepada unsur cereka sains dan mencabar daya imaginasi dapat menarik perhatian belia. Malah saya juga cuba mengelak dari membincangkan isu-isu yang terlalu berat dalam cerpen ini,' ujar Cik Fauzani, seorang guru berusia 25 tahun.

Antara aktiviti menarik kempen yang akan diadakan hingga 28 September itu ialah sesi berjumpa Encik Habiburrahman, yang akan diadakan di Perpustakaan Woodlands pada 15 Julai.

Mereka yang berminat boleh mendaftarkan menerusi e-mel kepada readsingapore@nlb.gov.sg.

Bagi maklumat lanjut, sila lungsuri laman www.readsingapore.sg.

http://cyberita.asia1.com.sg/msingapura/story/0,6879,191328,00.html?

No comments: