Tuesday, February 15, 2011

Elak penyakit berulang (BH, 16.02.11)

Oleh Dewani Abbas

BAGI seorang penjaga pesakit skizofrenia - sejenis penyakit gangguan mental yang serius - tiada apa yang lebih melegakannya daripada melihat pesakit di bawah jagaannya itu sudah beransur sembuh.

Tetapi, alangkah sedih dan kecewanya hati si penjaga, terutama ahli keluarganya, jika melihat pesakit skizofrenia itu kambuh iaitu penyakitnya berulang.

Kambuh dalam dunia perubatan bermakna kembali menghidapi penyakit yang dialami setelah beransur pulih buat beberapa lama.

Namun, kambuh tidak berlaku dengan sendirinya. Bagi pesakit skizofrenia, ia dipengaruhi beberapa faktor luaran. Tanda-tanda amarannya dapat dilihat, meskipun bukan serta-merta.

Lantas, mengesannya adalah sangat penting.

Seperti kata Dr Lee Cheng, Ketua Jabatan Psikiatri Masyarakat dan konsultan pakar psikiatri kanan di Institut Kesihatan Mental (IMH):

'Sebagaimana rawatan awal bagi penyakit skizofrenia adalah penting, begitu juga mengesan pengulangan penyakit itu juga penting.'

Di Singapura terdapat sekitar 25,000 pesakit yang menghidap gangguan mental serius, terutama skizofrenia.

Kemurungan, skizofrenia dan masalah kegelisahan disebut anxiety disorder, adalah tiga penyakit mental yang utama di IMH.

PUNCA-PUNCA KAMBUH

Beberapa punca boleh menyebabkan kekambuhan penyakit skizofrenia. Ia boleh dipengaruhi faktor sosial, klinikal dan perubatan.

Namun, menurut Dr Lee, tidak mematuhi pemakanan atau penggunaan ubat-ubatan adalah salah satu punca utama pengulangan penyakit tersebut.

Dibahagikan lebih lanjut, punca kambuh boleh disebabkan oleh faktor-faktor ini:

Ciri pesakit

Pesakit tidak menyedari keseriusan penyakitnya, mempunyai sikap negatif terhadap rawatan terutama jika telah mengalami kesan sampingannya, daif tentang kebaikan perubatan, dan mempunyai jangkaan tidak realistik.

Pengaruh keluarga

Ahli keluarga terlalu emosi terhadap pesakit atau sebaliknya tidak mengambil endah.
Ada pula ahli keluarga tidak mahu bekerjasama atau mengasingkan diri daripada pesakit.

Ciri penyakit

Ini pula melibatkan ciri-ciri penyakit skizofrenia seperti curiga, tidak menyenangi orang lain, agresif, kurang daya berfikir secara logik, emosi yang pasif atau aktif dan suka menyendiri.

Masalah rawatan

Mengenai faktor ini, ia boleh berkaitan dengan penggunaan ubat psikotik secara berlebihan atau preskripsi ubat tidak wajar.

Selain itu, sikap doktor seperti sinis, negatif dan menunjukkan kuasa serta tiada kesinambungan dalam penggunaan ubat juga boleh membawa kepada masalah kambuh.

Dr Lee menarik perhatian bahawa di IMH, demi mengurangkan masalah kambuh di kalangan pesakit, sokongan psiko-sosial dilihat sebagai usaha penting.

Ini dilakukan, antaranya dengan mengatur lawatan jururawat ke rumah pesakit untuk merangsang sokongan keluarganya dan mengesan tanda kambuh di peringkat awal.

BAGAIMANA KELUARGA BOLEH BANTU

Biasakan diri dengan ubat yang digunakan pesakit seperti dos, risiko, manfaat serta kesan sampingannya.

Wujudkan sekitaran menyokong, tenang, toleran dan kurang stres di rumah.

Buat jangkaan jelas mengenai tingkah laku yang diharapkan daripada pesakit. Berikan pesakit tugas jelas, tetapi letakkan jangkaanUsah terlibat terlalu mendalam secara emosi dengan pesakit. Berilah mereka ruang untuk bersendiri di bilik mereka atau bersiar-siar.

Kurangkan kritikan atau pujian berlebihan pada diri pesakit.

http://cyberita.asia1.com.sg/mrencana/story/0,6879,182125,00.html?

No comments: