Thursday, January 27, 2011

Rezeki dan meritokrasi Islam (BH, 28.01.11)

Oleh Mohd Yusop Hassim

SETIAP masyarakat ada hubungannya dengan ikatan rezeki sehingga membolehkan mereka mengharungi kehidupan di dunia.

Oleh itu, ada hubungan amalan individu dengan keperluan asas iaitu makanan, minuman, pakaian, pembelajaran dan sebagainya.

Seandainya Allah swt tidak mengait atau menghubungkan ikatan yang diperlukan ini nescaya kehidupan masyarakat akan menjadi huru-hara dan kucar-kacir.

Katakanlah dalam satu jabatan semuanya bertugas sebagai doktor, jurutera dan selain daripada tugas-tugas yang tinggi, siapa pula yang akan mengurus pembersihan jalan raya, memperbaiki kabel elektrik sama ada lampu ataupun telefon dan tugas-tugas lain yang berat?

Adakah mereka tadi yang akan mengendalikan tugas-tugas itu dengan sukarela? Adakah mereka akan mengatakan bahawa setiap hari ada sekumpulan yang akan membersihkan jalan raya, longkang dan sebagainya?

Jawapannya sudah pasti tidak. Ini akan membuat kehidupan masyarakat tidak tenang. Justeru, Allah swt menghubungkan amal dengan rezeki agar setiap insan perlu berusaha bukan sekadar melibur dan bersuka ria, namun bekerja dengan terpaksa untuk keperluannya.

Setiap daripada kita akan keluar mencari rezeki sambil bertawakal hingga mendapat ganjarannya.

Islam menyeru kita agar tidak membenci atau memandang rendah pada apa jua pekerjaan. Tidak wujud sama ada tugas besar ataupun kecil kerana ini semua ada ganjarannya di sisi Allah sehinggalah kita berhasil mendapatkan rezeki untuk diri kita dan juga seisi keluarga.

Allah swt amat mencintai setiap amalan atau pekerjaan, malah dalam ketekunan melakukan sesuatu tugas itu. Daripada Hakim bin Hizam ra, Rasulullah bersabda dengan maksud: 'Tangan yang di atas (tangan yang memberi) lebih baik daripada tangan yang di bawah (tangan yang menerima atau meminta). Maka kerana itu mulakanlah memberi kepada keluargamu. Sebaik-baik sedekah ialah ketika kaya. Sesiapa yang memohon dipelihara (agar ia tidak sampai meminta-minta) Allah akan memeliharanya dan sesiapa yang memohon dicukupkan (agar ia tidak bergantung selain kepada Allah) Allah akan mencukupkannya.' (HR al-Bukhari).

Sabdanya lagi daripada Zubair bin Awwam ra: 'Apabila kamu menyiapkan seutas tali, lalu pergi mencari kayu api, kemudian dibawanya seikat kayu di punggungnya lalu dijualnya dan Allah memberi kecukupan bagi keinginannya, itulah yang lebih baik baginya daripada ia meminta-minta kepada orang ramai diberi ataupun tidak.'

Kita harus prihatin bahawa apa jua tugas dalam kehidupan ini wujud bagi kesinambungan pergerakan masyarakat.

Jika Allah mencipta manusia tanpa memerlukan pada rezeki nescaya akan terhenti atau tergendala segala-galanya.

Justeru, ikatan 'keperluanlah' yang mendorong meneruskan pergerakan hidup manusia.

Kita semua adalah makhluk Allah. Dari segi ini, tidak ada keistimewaan antara satu dengan yang lain. Oleh itu, Allah telah menaburkan bakat-bakat pergerakan hidup antara semua hamba-Nya.

Namun, manusia masih lagi melihat di satu sudut iaitu mengatasi yang lain dalam mengejar harta. Tetapi jika dikaji lebih mendalam, kita akan dapati bahawa setiap daripada kita ada bakat tersendiri yang mungkin tidak ada pada yang lain.

Contohnya, jika kita hendak membuat baju dan kita tidak tahu caranya, maka kita terpaksa menemui tukang jahit untuk menempahnya. Begitu juga untuk membuat pintu, kita terpaksa mendapatkan tukang kayu dan seterusnya.

Setiap kerjaya dilakukan oleh seorang yang mahir, maka yang lain juga akan memerlukannya. Semua tugas ini mempunyai rezeki yang melimpah.

Justeru, maka rezeki itu bukanlah di tangan guru. Kemungkinan seorang tukang lebih mewah rezekinya daripada seorang guru.

Ada satu 'kunci' rezeki yang dijadikan Allah dalam semua kerjaya iaitu tekun memperbaiki tugas sebagaimana sabda Nabi saw yang bermaksud:

'Mereka yang mencari harta dunia (kekayaan) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya daripada meminta-minta (tidak menjadi pengemis) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam.' (HR At-Tabrani)

Allah swt menjadikan 'kunci rezeki' pada setiap tugas dengan syarat hendaklah dilakukannya dengan baik dan bersungguh-sungguh daripada tangannya sendiri.

Penghargaan seseorang itu adalah pada ketekunan meningkatkan mutu kerjanya kerana itu bermakna dia telah berhasil mendapatkan rezeki Allah melalui bakatnya.

http://cyberita.asia1.com.sg/msingapura/story/0,6879,180955,00.html?

No comments: