Thursday, January 27, 2011

Mengawal nafsu pada hiasan dunia (BH, 28.01.11)

Oleh M. Zuhal A. Lathif

HAYATILAH maksud firman Allah dalam Surah Aali Imram, ayat 14:

'Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).'

Berbanding dengan malaikat dan haiwan, manusia memiliki dwikelebihan: akal dan nafsu.

Dengan adanya nafsu, manusia terus berkarya menggunakan akal yang meraih ilmu sehingga terhasil pelbagai tamadun. Manusia mewarisi bumi yang isinya digunakan untuk mengisi nafsunya.

Ertinya, jika tanpa nafsu maka ia tiada tamadun dan kemajuan dunia seperti yang kita lihat sekarang ini.

Al-Quran membahagikan nafsu daripada yang bersifat gejolak iaitu amarah, diikuti dengan lawamah (dapat dikawal sebahagian luapannya) sehingga muthmainah atau tenang dalam mengabdi kepada Allah.

Nafsu termasuk juga keberahian atau syahwat. Islam mengaturkan kehidupan agar nafsu manusia terkawal. Aturan itu disebut 'syariat' iaitu menyangkut perundangan atau bidang fiqah.

Namun ada satu lagi kawalan yang dipanggil 'tasawuf' iaitu ilmu yang mengawal hati daripada sifat tercela (mazmudah) kepada sifat terpuji (mahmudah).

Allah menyenaraikan kesukaan nafsu manusia pada amnya kepada beberapa perkara asas (keperluan biologis), iaitu:

(Lelaki) menyukai wanita, dan sebaliknya, wanita menyukai lelaki. Lelaki adalah pakaian wanita dan begitulah sebaliknya. Keinginan untuk menikmati hubungan lelaki-perempuan merupakan fitrah alam. Ia diaturkan syariat dengan adanya pernikahan (aspek munakahat).

Berkeluarga: menyukai banyak anak atau zuriat juga suatu yang lumrah tetapi jangan sampai melampaui had agama.

Nabi pernah berpesan bahawa kerana anak cuculah, sebahagian manusia menjadi bakhil (untuk menderma) dan penakut (untuk berjihad, melakukan kebenaran) (rujuk HR Ibnu Majah, daripada Abu Bakr Bin Abi Syaibah).

Menyukai harta. Emas dan perak merupakan simbol kemewahan zaman dahulu. Kini hartanah, kereta, kad kredit, perhiasan rumah, wang simpanan, saham dan sebagainya ditonjol-tonjolkan manusia.

Kecintaan pada dunia (seks, keluarga dan harta) membawa padah kepada manusia. Ia bukan tujuan hidup murni.

Jika mengumpul harta dan jawatan diibaratkan sebagai perlumbaan, maka ia tanpa garis penamatnya kecuali kubur. Hal ini terpapar dalam maksud firman-Nya dalam Surah At Takaatsur, ayat 1 hingga 2 yang ertinya:

'Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan ketaatan) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak, pangkat dan pengaruh), sehingga kamu masuk kubur (mati).'

Suka kenderaan: Orang dulu menyukai kuda, tetapi kini kenderaan bermotor besar dan menjalar indah berkilat menunjukkan status sosial sebahagian orang. Akibat banyak kenderaan, jalan raya sesak dan melemahkan ekonomi negara serta menimbulkan pencemaran alam.

Kesukaan pada binatang ternak dan kebun adalah kesukaan sebahagian kecil orang untuk status atau niaga.

Semua kesenangan hidup di atas adalah harus jika berteraskan agama. Islam memberi tawaran kepada manusia akan yang lebih baik dan hakiki, Allah tawarkan pada Surah Aali Imran, ayat 15 yang ertinya:

'Katakanlah (Wahai Muhammad): 'Mahukah supaya Aku beritahu kepada kamu akan yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang-orang yang bertakwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa syurga, yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Disediakan juga pasangan-pasangan/isteri-isteri yang suci bersih, serta (beroleh pula) keredaan dari Allah', dan (ingatlah), Allah sentiasa melihat akan hamba-hamba-Nya.'

http://cyberita.asia1.com.sg/msingapura/story/0,6879,180954,00.html?

No comments: