Sunday, January 30, 2011

PM: Pendirian pemerintah tak sama MM Lee (BH, 31.01.11)

SALAM MESRA: Encik Lee mengagih habuan sambil bersalam dengan salah seorang daripada sekitar 100 penduduk miskin dalam acara di Kelab Masyarakat Yio Chu Kang semalam. -- Foto ZAOBAO

Oleh Chairul Fahmy Hussaini

PERDANA Menteri, Encik Lee Hsien Loong, menjelaskan semalam kenyataan terus terang Menteri Pembimbing Lee Kuan Yew mengenai masyarakat Muslim Singapura adalah pandangan peribadi beliau dan bukan pendirian pemerintah.

Encik Lee berkata apa yang dinyatakan MM Lee dalam buku Lee Kuan Yew: Hard Truth to Keep Singapore Going (Lee Kuan Yew: Kebenaran Pahit Bagi Meneruskan Penakatan Singapura) bahawa Muslim di sini 'berbeza dan terasing' daripada kaum lain dan perlu 'melonggarkan pegangan agama mereka' demi meningkatkan lagi integrasi dengan masyarakat Singapura, adalah berdasarkan pengalaman dan situasi yang dilaluinya lebih 50 tahun.

Keadaan hari ini sungguh berbeza, kata Perdana Menteri. Masyarakat Islam di sini telah melakukan banyak perkara bagi berintegrasi dengan kaum lain serta menyertai arus utama demi menjadi sebahagian daripada masyarakat Singapura.

'... pandangan saya tentang keadaan di Singapura, berdasarkan hubungan saya dengan masyarakat Melayu, dengan pemimpin akar umbi, dengan pemimpin masjid dan agama, agak tidak sama dengan MM. Saya rasa agama satu bahagian penting dalam pembentukan identiti masyarakat Melayu dan kehidupan Muslim di Singapura dan ia kini lebih ketara berbanding 50 tahun lalu.

'Ia adalah trend yang merentasi dunia dan kita sebahagian daripadanya,' kata Encik Lee semasa ditemui dalam satu acara akar umbi di Kelab Masyarakat Yio Chu Kang di Ang Mo Kio.

Mengenai kesedaran dan amalan agama yang lebih meningkat, beliau berkata bukan saja di kalangan masyarakat Islam, bahkan penganut agama lain, seperti Kristian dan Buddha.

Namun, perkembangan ini tidak harus mengenjotkan usaha perpaduan antara masyarakat, katanya.

'Contohnya, wanita Islam mungkin memakai tudung, tetapi mereka menyertai kegiatan-kegiatan masyarakat lain, mereka bersalam dengan saya, mereka bergambar dengan saya, kami berkumpul bersama dan selesa dengan satu sama lain.
'Dan orang Islam makan makanan halal, tetapi di banyak tempat kerja apabila mereka keluar makan mereka agak selesa keluar bersama orang bukan Islam.

'Orang Islam akan duduk bersama orang bukan Islam dan mereka berinteraksi secara sosial bersama-sama sebab jika anda asingkan diri anda mungkin tidak menghadapi masalah tetapi anda mempunyai kurang peluang untuk berinteraksi dan menjadi kawan.

'Dan saya rasa orang Islam sedar akan ini dan sedang berusaha merapatkan jurang dengan jayanya,' kata Encik Lee.

Beliau turut mengakui kesungguhan badan-badan, pemimpin dan orang Melayu/Islam untuk memperkukuh integrasi antara kaum di Singapura. Dan beliau menghargai pendirian masyarakat Melayu yang teguh menyokong pemerintah dan sistem meritokrasi yang menjadi tunggak penting negara ini.

Menjawab pertanyaan Berita Harian tentang keprihatinan masyarakat Melayu/Islam bahawa pandangan MM Lee merupakan pendirian pemerintah, Encik Lee berkata: 'Pandangan MM seperti yang saya nyatakan ialah pandangan peribadinya. Itu adalah perspektif hasil pengalamannya...

'Apa yang saya nyatakan hari ini, itulah pandangan saya dan saya fikir ia mewakili pandangan rakan-rakan saya (di kabinet) dan pemerintah.'

PM LEE: ORANG ISLAM BERINTERAKSI DENGAN KAUM LAIN

'Wanita Islam mungkin memakai tudung, tetapi mereka menyertai kegiatan-kegiatan masyarakat lain, mereka bersalam dengan saya, mereka bergambar dengan saya, kami berkumpul bersama dan selesa dengan satu sama lain. Dan orang Islam makan makanan halal, tetapi di banyak tempat kerja apabila mereka keluar makan mereka agak selesa keluar bersama orang bukan Islam. Orang Islam akan duduk bersama orang bukan Islam dan mereka berinteraksi secara sosial bersama-sama sebab jika anda asingkan diri... anda mungkin tidak menghadapi masalah tetapi anda mempunyai kurang peluang untuk berinteraksi dan menjadi kawan. Dan saya rasa orang Islam sedar akan ini dan sedang berusaha merapatkan jurang dengan jayanya.

-- Perdana Menteri Lee Hsien Loong

PM LEE: PANDANGAN SAYA TIDAK SAMA DENGAN PANDANGAN MM LEE

'MM memberi pandangan peribadi beliau dalam buku itu, ia berdasarkan pengalaman beliau melihat masyarakat Singapura berkembang sepanjang lebih 50 tahun sejak 1950-an dan melihat juga masyarakat lain di seluruh dunia. Terutamanya masyarakat berbilang kaum yang terdapat orang Islam, baik sebagai minoriti mahupun majoriti... tetapi semuanya menghadapi cabaran untuk berintegrasi menjadi sebuah negara dan sebuah masyarakat dan kesukaran serta masalah yang telah timbul di pelbagai negara dan juga risiko kita hadapi di Singapura jika kita tidak sedar akan perkara ini. Tetapi pandangan saya sendiri mengenai keadaan di Singapura, berdasarkan interaksi saya dengan masyarakat Melayu, masjid dan pemimpin agama, agak tidak sama dengan pandangan MM.

-- Perdana Menteri Lee Hsien Loong

http://cyberita.asia1.com.sg/msingapura/story/0,6879,181111,00.html?

No comments: