Sunday, January 30, 2011

Majlis kanak-kanak (BH, 31.01.11)

Oleh Amilia Gani

DENGAN bermulanya tahun baru, tentunya sudah menjadi kebiasaan bagi ramai anggota masyarakat kita untuk merancang jadual tahunan.

Ada yang ingin bercuti, mengadakan lawatan atau melancong ke luar negara, mengadakan majlis-majlis keramaian dan pelbagai jadual perjumpaan bagi mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan dan antara sahabat handai.

Dengan lebih ramai orang yang cenderung menggunakan media sosial seperti Facebook dan Multiply, tentunya ramai yang semakin aktif berkenalan dan berinteraksi bersama rakan-rakan dan sanak saudara yang tinggal berdekatan atau berjauhan.

Kini terdapat syarikat-syarikat kecil yang menawarkan perkhidmatan hiasan serta katering keseluruhan untuk majlis kanak-kanak seperti sambutan hari jadi, berkhatan, cukur rambut atau lulus peperiksaan.

Selalunya, majlis keramaian ini diadakan setelah majlis kenduri tradisional untuk memenuhi tuntutan keagamaan dengan doa kesyukuran, sebelum meraikannya dengan tetamu yang lain yang mungkin terdiri daripada pelbagai bangsa, budaya dan agama.

Syarikat-syarikat ini memberikan juga khidmat menyediakan kad undangan dengan hiasan grafik mengikut tema dan tatarias majlis - daripada hiasan dekor, grafik kad undangan, kek hari jadi hingga kepada khidmat penyelaras majlis dan permainan.

SYARIKAT MELAYU

Kini semakin banyak syarikat menawarkan juga khidmat perhiasan makanan pencuci mulut atau dessert table, antaranya dimiliki dan diusahakan oleh orang Melayu/Islam seperti Little Ones, Perfect Frosting dan Chic Factory Wedding by Fazly.

Khidmat mereka senang didapatkan menerusi Facebook.

Mungkin yang menggunakan khidmat syarikat-syarikat ini, ingin mengadakan satu majlis yang istimewa, selain di rumah atau di restoran makanan segera.

Sama ada majlis itu untuk seorang bayi berumur beberapa bulan atau kanak-kanak berusia satu, lima atau tujuh tahun, ibu bapa boleh mengadakan majlis dan jamuan istimewa mengikut kemampuan sambil memilih tema kartun dan barang permainan kesukaan anak mereka.

BOLEH PILIH TEMA

Tema-tema yang sering diminati adalah seperti Sesame Street, kartun popular seperti Upin & Ipin, Toy Story, Ben 10 atau Barbie, selain tema haiwan atau binatang laut.

Warna-warna yang cerah dan grafik menarik ikut gaya hiasan majlis keramaian Amerika Syarikat seperti pakar dekor buat sendiri Martha Stewart, juga boleh diadakan.

Ada kalanya, kita mengadakan majlis buat sendiri dengan bergotong-royong bersama sanak saudara. Ada juga masanya, jika ada rezeki berlebihan, kita menempah khidmat sebuah syarikat yang pakar untuk memberikan kelainan yang dapat menjadi kenangan indah sepanjang kehidupan kanak-kanak itu.

Apa yang harus diambil perhatian oleh anda yang akan mengadakan majlis ini ialah kecil atau besar majlis itu tidak ada perbezaannya. Majlis tetap majlis.

Apa yang penting ialah sesuatu majlis itu harus dirancangkan dan dilaksanakan dengan sebaik-baiknya supaya mampu meninggalkan kesan dan kenangan yang manis kepada tetamu yang hadir.

Nota: Penulis ialah konsultan tatahias daripada Facelift Design & Interiors (
www.faceliftdesign.biz)

http://cyberita.asia1.com.sg/mrencana/story/0,6879,181139,00.html?

No comments: